مقالات

آجر سیلیسی چیست؟ انواع آن

آجر سیلیسی چیست؟ بررسی انواع آجر سیلیس و معرفی هر یک

در صنایع مختلف اعم از صنایع کوره‌ای و صنعت ساختمان استفاده از مصالح با ویژگی‌های خاص بسیار با اهمیت و مهم است. آجر سیلسی یکی از مصالحی است که با توجه به ویژگی‌های آن بسیار حائز اهمیت و مورد توجه است. حالا حتماً با این سؤال که آجر سیلیسی چیست مواجه شده‌اید؛ به صورت مختصر و خلاصه باید بدانید که آجر سیلسی نوعی از آجر‌های نسوز است که دارای ویژگی‌های خاصی است. با توجه به این دلایل ما در این مقاله سعی داریم تا به طور کامل به آجر سیلیسی، خواص و انواع آن بپردازیم و هر آنچه که در مورد این آجر وجود دارد را برایتان شرح دهیم تا بتوانید بهترین و مرغوب‌ترین آجر را بسته به نیاز خود تهیه کنید‌.

آجر سیلیسی چیست؟

آجر سیلیس چیست؟ آجر سیلیسی نوعی از آجر است که بر اساس و پایه سیلیس ساخته شده است. سیلیس از مواد معدنی مهم است که در صنایع مختلف کارایی بسیاری دارد و در طبیعت به مقدار کافی وجود دارد. آجر سیلیسی که یکی از انواع آجر‌های نسوز است، تا دما ۱۷۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند.

آجر سیلیسی چیست؟ بررسی بنیادین آجر سیلیس

آجر سیلیسی یکی از مرسوم‌ترین انواع دیرگداز‌های اسیدی حساب می‌شود که سنگ‌های سیلیسی نسوز یا کوارتزیت از مواد اصلی و اولیه تشکیل آن‌ها می‌باشند، این مواد در گذشته به ویژه در صنایع فولاد بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفتند. دیرگداز‌ها به دلیل خواص بالای دیرگدازی با محیط‌هایی با دمای بالا ارتباط خوبی می‌گیرند و تا دمای نقطه ذوب صلبیت خود و استحکام مکانیکی خود را حفظ می‌کنند.

بیشتر بخوانید : انواع آجر کوره کدام است

مواد موجود در آجر سیلیسی

اصلی‌ترین مواد در ساخت آجر‌های سیلیسی اکسید سیلیسیوم (SiO2) است، این ماده با حداقل ۹۳ درصد وزنی و حداکثر ۹۷ درصد وزنی موجود است. دیگر مواد تشکیل‌دهنده این آجر‌ها شامل اکسید تیتانیوم، اکسید آهن، اکسید کلسیم، سیلیکون نیترید، کاربید سیلیسیوم کریستالی، کوارتزیت‌های خاص، کانی، پوکه‌های معدنی و ماسه‌های سیلیسی است. جهت تأمین این ترکیبات از کوارتز با خلوص ۹۶ درصد به بالا و ماسه سیلیسی با درجه خلوص زیاد استفاده می‌کنند.

انواع آجر سیلسی

امروزه انواع مختلفی از آجر‌های سیلیسی تولید می‌شود که هر کدام ویژگی و کاربرد مخصوص خود را دارند. انواع آجر سیلیسی به شرح زیر است.

انواع آجر سیلیسی در صنعت کدام است

  • آجر سیلیس سفید: این نوع آجر به صورت کاربردی برای دیوار‌های خارجی و داخلی، نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی و خارجی و بطور کلی برای نمای ساختمان‎‌های اداری و مسکونی استفاده می‌شود. مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوا، ظاهر زیبا و چشم گیر، قابل استفاده در دیوار پوش‌ها و دکوراسیون داخلی از ویژگی‌های آجر سیلیس سفید هستند.
  • آجر سیلیس ضد سایش: از این نوع آجر سیلیسی در صنایعی نظیر معدن، کوره‌ها و سازه‌هایی که مورد سایش زیاد قرار دارند استفاده می‌شود. از ویژگی‌های اصلی این آجر می‌توان به مقاومت در برابر عوامل شیمیایی، مقاومت در برابر فرسایش و مقاومت در برابر سایش اشاره کرد.

کاربرد‌های آجر سیلسی

آجر‌های سیلیسی یکی از پرفروش‌ترین آجر‌ها هستند و به خوبی در کار‌های صنعتی و ساختمانی مورد استفاده و پسند هستند. مهم‌ترین کاربرد‌های آجر‌های سیلیسی شامل موارد زیر است:

  • کوره‌های گازی
  • سقف کوره‌های ذوب شیشه
  • سقف کوره‌های قوس الکتریکی
  • کوره‌های کک‌سازی
  • سقف کوره‌های ذوب شیشه
  • ویژگی‌های آجر سیلیسی

بیشتر بخوانید : انواع آجرهای آلما

خواص شیمیایی

مقاومت شیمیایی آجر سیلیسی در برابر مذاب‌های اسیدی بسیار عالی است که این ویژگی به علت اسیدی بودن اکسید سیلیسیوم است. در نظر داشته باشید که گاز‌ها و بخارات قلیایی سبب خوردگی آجر‌ها می‌شوند.

خواص فیزیکی

چگالی آجر‌های سیلیسی به طور میانگین چیزی در حدود ۲.۲ تا ۲.۳۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب است. آجر‌های سیلیسی خوب تا دمای ۱۷۰۰ درجه سانتی‌گراد را به سادگی تحمل می‌کند. آجر‌های سیلیسی در دما‌های ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد، ۱۲ تا ۱۵ میلی‌متر بر متر انبساط حرارتی دارند و در دما‌های بالاتر از ۱۰۰۰ دچار انبساط منفی می‌شوند که باید به این نکته بسیار توجه داشت.

خواص فیزیکی آجر سیلیس یا Silica brick چیست

یکی دیگر از موارد مهم در رابطه با این آجر‌ها این است که آجر‌های سیلیسی در دمای زیر ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد در برابر شوک حرارتی مقاومت بسیار پایینی دارند اما در دمای ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت آن‌ها در برابر شوک حرارتی افزایش می‌یابد.

مزایا و معایب آجر سیلیسی

آجر‌های سیلیسی همانند سایر آجر‌ها در کنار خواص و کاربرد‌های مختلف دارای مزایا و معایبی هستند که لازم است در کنار خواص و کاربرد‌ها آن از این مزایا هم اطلاع داشته باشیم.

مزایای آجر‌های سیلیسی

  • تحمل فشار
  • عدم تغییر شکل در دما‌های بالا
  • مقاومت در برابر محیط‌های اسیدی
  • دمای ذوب بالا
  • فراوانی مواد اولیه
  • قیمت پایین و مناسب
  • پوسته پوسته نشدن
  • دیرگدازی
  • مقاومت در برابر شوک حرارتی در دمای بالای ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد
  • وزن حجمی مناسب و کم
  • هدایت حرارتی کم نسبت به دیگر دیرگداز‌ها

معایب آجر‌های سیلیسی

در کنار این مزایا با یک سری معایب هم رو به رو هستیم هرچند که این معایب بسیار کم است ولی لازم است که آن‌ها را بدانید و در هنگام خرید و استفاده از آن‌ها این معایب را در نظر داشته باشید. این معایب شامل موارد زیر می‌شود:

  • ضعف شدید در برابر محیط‌های بازی و قلیایی
  • مقاومت کم در برابر شوک حرارتی در دما‌های زیر ۵۰۰ درجه

نکاتی که در رابطه با تولید آجر سیلیسی نیاز است بدانید

بهترین نوع سیلیس برای ساخت این آجر، سیلیسی است که دارای قطر کمتر از ۶ میلی‌متر باشد. این نوع ماسه باید دارای ۵ درصد منیزیم باشد. برای تولید آجر سیلیسی با بافتی ریز و پر تراکم باید کمتر از ۱۰ درصد سیلیس‌های مورد استفاده دارای قطر ۱ میلی‌متر باشند. همچنین مناسب است که حدود یک سوم از سیلیس‌ها دارای قطر ۰.۱ میلی‌متر باشند. اما اگر می‌خواهید آجر سیلیسی دانه درشت داشته باشید باید کمتر از یک سوم از سیلیس‌ها قطر ۱ میلی‌متر داشته باشند.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل به یکی از انواع آجر نسوز یعنی آجر سیلیسی پرداختیم، آجر سیلیسی یکی از آجر‌های مهم است که استفاده بسیاری در صنایع مختلف دارد، این آجر در کوره‌های مناسب و سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. آجر سیلیسی به عنوان آجر کوره خود انواع مختلفی دارد، این آجر‌های خواص متفاوتی از نظر شیمیایی و فیزیکی دارند. در بالا به طور کامل به مزایا و معایب این آجر‌ها نیز پرداختیم. اگر قصد خرید آجر سیلیسی دارید حتماً قبل از خرید این مقاله را مطالعه کنید و در رابطه با آجر‌ها اطلاعات کاملی کسب کنید، بهتر است از یک متخصص این حوزه نیز راهنمایی بگیرید. سؤالات خود را در رابطه با آجر سیلیسی با ما به اشتراک بگذارید تا بعد از بررسی سوالات پاسخگوی شما باشیم.

امتیاز شما به این صفحه

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “آجر سیلیسی چیست؟ انواع آن

  1. نیما آرش گفت:

    من آجر کوره برای کوره ذوب آلومینیوم میخوام میشه از همین آجر استفاده کرد؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. احمدرضا شکرانه گفت:

      درود
      بله می‌توانید از آجر سیلیسی در روند ساخت کوره ذوب آلومینیوم خود استفاده نمایید. در صورت نیاز به مشاوره با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *